Lautta satamasta Mljet satamaan Korcula

Kroatia ja Korculan saari yhdistyvät reitillä Mljet Korcula. Tällä hetkellä väliä liikennöi vain yksi lauttayhtiö: TP Line. Reittiä kuljetaan jopa 7 kertaa viikko ja matka-aika on nopeimmillaan 40 minuuttia.

Mljet Korcula matka-ajat ja lähtöjen määrä saattavat vaihdella sesongin mukaan, joten ajantasaisinta tietoa saadaksesi suosittelemme tekemään hintahaun.

Mljet - Korcula lauttaoperaattorit

  • TP Line
    • 7 lähtöä viikoittain 40 min
    • Etsi hinta

Mljet opas

Mljet on kaakkoisin suuremmista Adrianmeren saarista Dalmatian alueella Kroatiassa. Saari sijaitsee etelään Peljesacin niemimaalta ja se on pinta-alaltaan noin 35 km pitkä ja keskimäärin noin 3 km leveä. Saarten lukuiset rotkot ja kuilut toimivat testamenttina saaren vulkaaniselle alkuperälle. Luoteis-saaressa on sisämeri, jossa on pieni saari. Se on ollut kansallispuisto vuodesta 1960. Kansallispuistoon kuuluu Veliko Jezero, Malo jezero, Soline Bay ja 500 m levyinen meren vyö Mljetin niemellä, jonka ala on 54 neliökilometriä. Keskiosissa puistoa ovat Veliko jezero ja Isle of St. Mary, Malo jezero ja kylät Govedari, Polace ja Pomena.

Saaren pääsatama on Sobra, joka sijaitsee saaren itärannikolla ja yhdistää saaren lautalla Dubrovnikiin ja Korculaan. Dubrovnikista on myös päivittäinen autolauttayhteys Sobraan.

Korcula opas

Kroatian saari Korcula on yksi vihreimmistä saarista Adrianmerellä ja on myös yksi suosituimmista kohteista Kroatiassa. Kuten monet Kroatian saariet, kreikkalaiset asuttivat sitä ensin ja antoivat sille sen nimen Korkyra Melaina tai "musta Korfu” sen tumman ja tiheämetsäisen ulkonäön mukaan. Saarella itsellään on runsaasti taidetta ja kulttuuria, sekä kaunis luonto monine pienine ja eristäytyneine rantoineen ja lahtineen, pienine ja asumattomine saarineen ja henkeäsalpaavine näkymineen. Saaren tärkein kaupunki on myös nimetty Korculaksi ja se on tyypillinen keskiaikainen Dalmatian muurillinen kaupunki, jossa on pyöreitä torneja ja punakatettuja taloja.

Korculan vanhakaupunki sijaitsee Peljesacin kanaalilla ovaailnmuotoisella maalla. Sillä on keskiaikaiset muurit ja se on täynnä kapeita katuja, jotka haarautuvat pääkadulta, ”selkärangasta”. Kalan luun muotoa käytettiin Korculan vanhankaupungin rakenteessa vähentämään tuulen ja auringon vaikutuksia ja tarjoamaan asukkailleen suojaisen ja viihtyisän majoituksen. Vanhankaupungin arkkitehtuuriin vaikuttivat pääasiassa Venetian renessanssi, vaikka siellä on myös joitakin hienoja esimerkkejä 1930-luvun arkkitehtuurista.