COVID-19-tietoa Click here to visit our dedicated page for further information on the COVID-19 situation, including vouchers, cancellations, refunds and sailing changes.

Usein Kysytyt Kysymykset

’Usein kysytyt kysymykset’-tietokantamme sisältää yleisiä kysymyksiä ja vastauksia liittyen varauksen tekemiseen ja lautalla matkustamiseen! Klikkaa alla olevaa kategoriaa löytääksesi siihen liittyvät kysymykset. Jos kysymykseesi ei löydy vastausta, Ota yhteyttä meihin

Miten laivamatka varataan?

  • Milloin on edullisinta matkustaa laivalla?

    Hinnat ovat yleisesti korkeampia suosittuina matkustusajankohtina ja -päivämäärinä. Matkustaminen päiväsaikaan pidemmillä reiteillä, varaamalla viikon sisällä olevia matkoja ja välttämällä matkustamista koululomien ja yleisien vapaapäivien aikana, voit säästää rahaa. Alennuksia on usein saatavilla, jopa lomakausina, joten kannattaa tilata uutiskirjeemme, jotta kuulet niistä ensimmäisten joukossa.

  • Tuleeko kuljettaja laskea mukaan laivamatkustajien määrään?

    Kyllä, kuljettaja tulee laskea mukaan matkustajamäärään.

  • Miksi ajoneuvotyyppini ei esiinny pudotusvalikossa?

    Tähän voi olla useita syitä ja se voi vaihdella eri laivayhtiöiden välillä. Joskus se johtuu siitä, että laivat eivät tue ajoneuvotyyppiäsi tai vaihtoehto ei ole saatavilla verkkovarauksissa. Jos et näe ajoneuvotyyppiäsi vaihtoehtona, voit ottaa meihin yhteyttä ja otamme selvää, miksi se ei ole saatavilla.

  • Miten varaan eri ajoneuvon kullekin reittisuunnalle?

    Jotkut laivayhtiöt antavat sinun varata eri ajoneuvon kumpaankin suuntaan, ja voit syöttää kunkin auton tiedot maksun yhteydessä. Jos tämä ei ole saatavilla, helpoin tapa on varata menolippu kullekin reittisuunnalle.

  • Miten varaan eri matkustajamäärän kullekin reittisuunnalle?

    Tämä on mahdollista joidenkin laivayhtiöiden kohdalla, mutta ei kaikkien. Voit syöttää eri matkustajatiedot maksun yhteydessä, jos tämä vaihtoehto on saatavilla. Jos ei, paras vaihtoehto on varata menoliput erikseen kumpaankin suuntaan.

  • Voinko saada laivalle ryhmäalennusta?

    Alennukset ovat joskus saatavilla, kun yli 5 ajoneuvoa tai yli 9 jalkamatkustajaa ovat matkustamassa. Jos olet aikeissa varata suuri ryhmä ja haluaisit tietää lisää, voit lähettää meille sähköpostitse tiedot varauksestasi, esim. aikuisten ja lasten määrä, ajoneuvojen tyypit ja määränpää, ja lähetämme sinulle ryhmähintatarjouksen.

  • Aion matkustaa vuokra-auton kanssa enkä tiedä sen merkkiä, mallia tai rekisterinumeroa, miten varaan laivamatkani?

    Useimmat laivayhtiöt antavat sinun matkustaa vuokra-auton kanssa. Älä huoli, jos et tiedä tarkalleen, minkä ajoneuvon aiot vuokrata, voit syöttää arviokoon, kun haet laivalippujasi. Hakukoneen Ajoneuvotiedot-osiossa, valitse aiottu vuokra-ajoneuvon tyyppi, esim. Henkilöauto tai Pakettiauto, ja valitse sitten Ajoneuvomerkki ja -malli, joka on lähimpänä aiottua vuokra-autoa. Voit myös valita 'muu' Ajoneuvomerkki-pudotusvalikosta ja valita arviopituus ja -korkeus ajoneuvolle. Maksun yhteydessä, voit syöttä ajoneuvon rekisterinumeroksi 'tuntematon'. Jotkut laivayhtiöt voivat veloittaa sinua saapuessasi satamaan, jotta voit päivittää varauksessasi olevaa ajoneuvon rekisterinumeroa, mutta ilmoitamme sinulle tästä ennen kuin teet varauksesi. Voit myös päivittää ajoneuvon tietoja ennen matkustamista Oma Tili -osioissa.

  • Miten tiedän, pitääkö minun matkustaa laivalla rahtiajoneuvona vai ei?

    Tämä vaihtelee eri laivayhtiöiden välillä, mutta yleisesti, mikä tahansa ajoneuvo, joka kuljettaa kauppatavaraa ja ajoneuvot, jotka ovat suunniteltuja kuljettamaan kauppatavaraa, tulee matkustaa rahtiajoneuvoina. Jos olet epävarma, otathan yhteyttä Rahtitiimiimme, joka auttaa mielellään.

  • Olen raskaana, voinko matkustaa lautalla?

    Tämä vaihtelee eri laivayhtiöiden välillä, mutta yleisesti, voit matkustaa jopa 28. raskausviikolla (matkustusajankohtana). Naiset, jotka ovat pidemmällä kuin 28. raskausviikolla matkustusajankohtana saattavat tarvita lääkärintodistuksen, jonka vuoksi suosittelemme, että otat meihin yhteyttä ennen varaamista, jos tulet olemaan 28. raskausviikolla tai pidemmällä matkustusajankohtana.

  • Tarjoatteko asukasalennuksia laivalipuille?

    Asukasalennukset ovat saatavilla joillekin reiteille, mutta jokaisella yhtiöllä ja reitillä on eri säädökset siitä, kenelle alennukset myönnetään. Lisätietoa saatavilla olevista asukasalennuksista löytyy, kun haet laivalippuja.

  • Tarjoatteko opiskelija- tai eläkeläisalennuksia laivalipuille?

    Tarjoamme eläkeläisalennuksia reiteille mahdollisuuksien mukaan, nämä sovelletaan automaattisesti matkustajaiän mukaan. Tällä hetkellä emme pysty valitettavasti tarjoamaan opiskelija-alennuksia.

  • Voinko varata avoimen paluulaivalipun?

    Voit varata avoimen paluun joillekin reiteille. Varatessasi paluumatkaasi, näet vaihtoehdon, jolla voit varata avoimen paluun jolloin matkustuspäivämääräsi olisi. Jos avoimelle paluulle ei löydy vaihtoehtoa, silloin avoimet paluumatkat eivät ole saatavilla haluamallesi reitille.

  • Miksi haluamanani matkustusajankohtana ei ole yhtään lauttavuoroa?

    Siihen on useita syitä, miksi haluamallesi reitille ei ole saatavilla olevia laivoja - saattaa olla, että laivalle ei ole enää lippuja, aikatauluja ei ole vielä julkaistu, tai laiva ei liiku kyseisenä päivänä. Monia muita laivoja on kuitenkin todennäköisesti saatavilla, joten varmista, että tarkistat vaihtoehtoiset matkustuspäivämäärät ja reitit!

  • Miten maksan laivavaraukseni?

    Hyväksymme maksut kaikilla tunnetuimmilla pankki- ja luottokorteilla, sekä PayPalilla, ApplePaylla ja GooglePaylla. Sinun on annettava maksutietosi varauksesi yhteydessä, mutta emme veloita maksua ennen kuin varaus on vahvistettu.

  • Miksi en saa hintaa tai pysty maksamaan omassa valuutassa, kun varaan laivamatkaa?

    Vaikka pyrimme näyttämään hinnat paikallisessa valuutassa, meidän on kerättävä maksu laivayhtiön käyttämässä valuutassa.Varausprosessin aikana, ilmoitamme sinulle mahdollisista valuuttakursseista ja kuinka paljon sinulta veloitetaan varauksestasi.

  • Lähetättekö laivaliput?

    Ei, emme lähetä postitse paperilippuja. Kun varauksesi on vahvistettu, lähetämme sinulle vahvistusviestin, joka useimmiten toimii maihinnousukorttinasi. Joidenkin laivojen kohdalla, sinun on satamassa vaihdettava vahvistusviestisi lippuihin tai maihinnousukortteihin, josta ilmoitamme vahvistussähköpostissasi. Kaikkien varausten kohdalla, sinun tulee ottaa varausvahvistussähköpostisi mukaan satamaan.

  • En ole saanut vahvistusta sähköpostitse, mitä nyt?

    Jos se ei ole päätynyt roskapostikansioosi, kirjaudu Oma Tili -osioon, vahvista sähköpostiosoitteesi, ja sitten pyydä, että vahvistussähköposti lähetetään sinulle uudelleen. Jos sähköpostiosoitteesi on virheellinen, voit päivittää sen Oma Tili -osiossa ja pyytää, että varaussähköposti lähetetään sinulle uudelleen. Jos et löydä tätä tililtäsi, tai et pysty jostain syystä kirjautumaan tilillesi, otathan meihin yhteyttä, jotta voimme lähettää sinulle uuden vahvistussähköpostin.

  • Tietoa lippujen saatavuudesta

    Direct Ferries näyttää tietoa lippujen saatavudesta laivayhtiöiden päivittämän tiedon perusteella. Koska näytetty avointen paikkojen määrä eri reitellä perustuu eri operaattoreiden tietoon, virheellinen tieto varausprosessissa ei ole Direct Ferriesin vastuulla.

  • Työskenteleekö Direct Ferries kaikkien laivaoperaattoreiden kanssa?

    Vaikka pyrimme jatkuvasti kasvattamaan laivayhtiöiden määrää, joiden kanssa työskentelemme, sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla, emme valitettavasti, ainakaan tällä hetkellä, toimi kaikkien maailman laivayhtiöiden kanssa. Yhteistyökumppaniemme luettelo laajenee jatkuvasti, joten tarkista täältä säännöllisesti, löytyykö hakemasi laivayhtiö tai reitti.

  • Maksuni meni läpi, mutta en ole saanut vahvistussähköpostiani, missä se on?

    On mahdollista, että vahvistusviestisi on joutunut roskapostikansioosi, joten sieltä kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Jos et löydä sitä, voit kirjautua Oma Tili -osioon ja pyytää, että sinulle lähetetään uusi kopio. Välillä kommunikaatiohäiriö voi estää meitä saamasta lopullista vahvistusta laivayhtiöltä, näissä tapauksissa meidän on otettava laivayhtiöön yhteyttä ja varmistaa, että he ottavat varauksen vastaan. Jos he ovat ottaneet vastaan varauksesi, lähetämme sinulle vahvistusviestin. Jos he eivät ole ottaneet varaustasi vastaan, eivätkä pysty, ilmoitamme sinulle ja palautamme maksun välittömästi. Varauksen vahvistamiseen voi mennä jopa 48 tuntia, mutta jos matkustusajankohtasi on seuraavan 48 tunnin sisään, lähetämme sinulle sähköpostin ongelmasta ja perumme varauksen, sekä palautamme maksun välittömästi, jotta voit tehdä uuden varauksen.

  • Miksi maksuni ei ole mennyt läpi?

    Jos koet ongelmia maksun kanssa tehdessäsi varausta, se saattaa johtua kommunikaatiovirheestä tai ongelmasta korttisi kanssa. Voit yrittää uudelleen samalla kortilla tai käyttämällä jotain muuta maksutapaa. Jos korttiasi ei vieläkään hyväksytä, sinun kannattaa ottaa yhteyttä pankkiisi, jotta he voivat tarkistaa syyn. Jos olet tehnyt varauksesi ja emme ole ottaneet maksua, se johtuu siitä, että laivayhtiö ei ole vielä vahvistanut varaustasi. Joskus kun lähetämme varaukset eteenpäin, meidän on odotettava kunnes kuulemme heiltä, ja he vahvistavat varauksen, ennen kuin otamme maksun sinulta. Kun kaikki tämä on mennyt läpi, maksusi otetaan ja saat pian sen jälkeen vahvistussähköpostin.

  • Kuinka kauan laivavarauksen vahvistamiseen menee?

    Useimmissa tapauksissa, pystymme välittömästi vahvistamaan varauksesi, mutta joidenkin laivayhtiöiden kohdalla, varauksesi vahvistamiseen voi mennä jopa 48 tuntia. Pyrimme parhaamme mukaan pitämään sinut ajan tasalla tämän prosessin aikana, ja lähetämme sinulle vahvistussähköpostin heti kun olemme vahvistaneet varauksesi laivayhtiön kanssa.