Eurotunnel

Eurotunnel Le Shuttle on Englannin Folkestonen ja Ranskan Calais'n välillä kanaalitunnelissa toimiva autojuna.

Eurotunnelin juna on nopein tapa ylittää Englannin kanaali autolla: matka Ranskan ja Englannin välillä kestää vain 35 minuuttia. Eurotunnelilla on useita vuoroja päivässä ja ruuhka-aikoina jopa 4 vuoroa tunnissa. Ilman polttoainelisiä tai matkatavararajoituksia Eurotunnel tarjoaa kätevimmän tavan ylittää kanaali. Tämän lisäksi sinulla on mahdollisuus varata matka jopa 11 kuukautta etukäteen sekä peruutusmahdollisuus uusien suunnitelmien varalta.

On hyvä pitää mielessä, että Eurotunnelin lähtöselvitykset tehdään 45 minuuttia ennen lähtöä. Täten sinulla on mahdollisuus tehdä turvatarkastukset sekä nauttia terminaalin palveluista, joihin kuuluu ravintoloita, pankkiautomaatteja, valuutanvaihtotiskejä, WC-tiloja sekä 24 tuntinen info-piste. Lisäksi terminaalista löytyy lemmikkialueita, joissa lemmikkisi voivat jaloitella.

Iso-Britannian Eurotunnel terminaali sijaitsee Kentin kunnassa, lähellä Folkstonea, jolle on omistettu M20 moottoritien uloskäynti 11A. Tämän ansiosta terminaaliin on helppo ajaa mistä tahansa Englannin kaupungista. Ranskassa terminaali sijaitsee aivan Calais’n ulkopuolella A16 tiellä risteyksessä numero 42; Eurotunnel-matka Lontoosta Pariisiin kestää useimmiten 6 tuntia autolla.

Itse idea kahden maan yhdistävästä tunnelista syntyi jo vuonna 1802, mutta ehdotukset torjuttiin moneen kertaan vuoteen 1980 asti, jolloin numero yksityisiä yhtiöitä kutsuttiin edistämään suunnitelmaa; Yksi torjutuista aloitteista oli 4.5 kilometrinen riippusilta. Eurotunnel Le Shuttle perustettiin vuonna 1986 ja itse tunnelin rakentaminen aloitettiin vuonna 1988.

Miten Eurotunnel rakennettiin? Tunnelin rakentamiseen käytettiin yhtätoista 1,100 tonnin painoista maanporauskonetta, jotka kaivoivat 76 metriä päivässä. Itse asiassa ruoppausmassaa kertyi kaiken kaikkiaan niin paljon, että se lisäsi Iso-Britannian pinta-alaa 90 aarilla, jolle mahtuu 13 Wembley Stadiumia. Käytännössä linja koostuu pitkästä sukkulalinjaisesta junasta joka kuljettaa autoja ja busseja. Jokainen junavaunu on 775 metriä pitkä.

Channel Tunneli, joka on 50 metrin levyinen sekä 31.4 mailia (50.5 kilometriä) pitkä, on yksi Iso-Britannian suurimpia insinöörityön saavutuksia. Projekti, johon osallistui yli 13,000 ranskalaista sekä englantilaista työntekijää, kesti viisi vuotta ja maksoi noin 9,5 miljardia puntaa. Tunneli saatiin valmiiksi vuonna 1994 ja sen avauksen kruunasivat 6. toukokuuta Kuningatar Elizabeth II sekä Presidentti Francois Mitterrand

Lue lisää Näytä vähemmän

Operaattorin Eurotunnel reitit ja satamat

Operaattorin Eurotunnel matkassa

Operaattorin Eurotunnel kaikki reitit

Eurotunnel asiakasarviot

  • "Shuttle kokemus"

    Ei hyvä lähtöselvitys, siinä kesti melkein yhtä kauan kuin lautan lähtöselvityksessä, junassa oli liian kuuma ja ilma seisoi. UK:n rajatarkastus Calaisista tullessa on säälittävä.

    'Richard' matkusti operaattorilla Eurotunnel aluksella Le Shuttle

    Lue lisää Näytä vähemmän
  • "Kokemukseni"

    Olimme varanneet klo 07:20 junan, saavuimme paikalla reippaasti ennen lähtöaikaa, liityimme hitaasti liikkuvaan jonoon, kaikki näytti hyvältä kunnes meille kerrottiin ettei junassa ole tilaa ja meidän pitäisi odottaa puoli tuntia seuraavaa. Ei hyvä ensivaikutelma. Folkestonen palvelut olivat ensimmäistä luokkaa, runsaasti puhtaita vessoja ja hyvä valikoima ruokia ja juomia, toisin kuin Calaisin lauttaterminaalissa.

    'Chris' matkusti operaattorilla Eurotunnel aluksella Le Shuttle

    Lue lisää Näytä vähemmän
  • "Täydelilnen, teen sen uudelleen"

    Täydellinen ja niin nopea!

    'Anonyymi' matkusti operaattorilla Eurotunnel aluksella Le Shuttle

    Lue lisää Näytä vähemmän
  • "Hyvää palvelua Le Shuttlella"

    Erinomainen palvelu. Hyvin pyöritetty organisaatio. Todella nopea ylitys.

    'Michael' matkusti operaattorilla Eurotunnel aluksella Le Shuttle

    Lue lisää Näytä vähemmän

Vaihtoehtoiset yhtiöt ja reitit